by Azhan Mohi in
Premier League

Bekas bintang Manchester United, Wayne Rooney telah menyokong pengurusan Cristiano Ronaldo oleh Erik ten Hag dan mengecam Roy Keane kerana mempertahankan penyerang Portugal yang merajuk itu.

Bulan lalu, pemain berusia 37 tahun itu enggan masuk sebagai pemain gantian lewat dalam kemenangan 2-0 Red Devils ke atas Tottenham dan sebaliknya menuju ke terowong Old Trafford sebelum perlawanan tamat.

Ronaldo – yang cuba memaksa melalui perpindahan pada musim panas – juga telah meninggalkan perlawanan persahabatan pramusim lebih awal jadi Ten Hag merasakan dia tidak mempunyai pilihan selain menghukum pemenang Ballon d’Or lima kali dan membuatnya berlatih dengan pasukan remaja , manakala dia juga didenda dua minggu gaji.

Di sebalik kekurangan profesionalisme Ronaldo yang jelas, Keane – yang mempunyai reputasi untuk menuntut standard tertinggi sebagai pemain – mempertahankan bekas rakan sepasukannya dan bertegas bahawa United adalah pasukan yang lebih baik apabila penyerang veteran itu bermain.

Bercakap mengenai Sky Sports, Keane berkata pada masa itu: “Dia jelas sudah cukup. Dia kehilangan fikiran dan saya fikir ia telah berlaku sejak beberapa minggu lalu dengan Ronaldo.

“Tetapi saya tetap akan cuba mempertahankannya. Dia seorang manusia, dia mempunyai kelemahan. Dia mungkin berasa kecewa kerana dia tidak mendapat peluang dan dia sudah cukup.”

Ronaldo kini telah kembali semula ke dalam pasukan United selepas menjalani buangan singkat dan Rooney merasakan Ten Hag telah menguruskan situasi itu dengan baik, sementara dia membidas Keane untuk apa yang dia anggap sebagai ‘double standard’.

Ditanya tentang tingkah laku Ronaldo, dan sama ada United adalah pasukan yang lebih baik dengannya di sisi, Rooney memberitahu talkSPORT pada hari Jumaat: “Tidak, saya tidak fikir begitu.

“Saya rasa kerjaya yang dia miliki, dia dan Lionel Messi mungkin dua pemain terbaik sepanjang masa – dan anda boleh pergi sama ada [mana satu daripada mereka yang terbaik], mengikut cara yang anda buat.

“Tetapi saya hanya fikir perkara yang dia lakukan dari awal musim benar-benar tidak boleh diterima untuk Manchester United.

“Jelas sekali saya pernah melihat Roy Keane mempertahankannya. Roy tidak akan menerimanya. Roy tidak akan menerima itu sama sekali.

“Jadi ia adalah gangguan yang tidak diperlukan oleh Manchester United pada masa ini, mereka cuba membina semula.

“Dan untuk Cristiano, hanya meletakkan kepala anda dan bekerja dan bersedia untuk bermain apabila pengurus memerlukan anda.

“Jika dia berbuat demikian, saya fikir dia akan menjadi aset. Jika dia tidak melakukannya, saya fikir ia akan menjadi gangguan yang tidak diingini.”

Share Post:

Related Posts