by Azhan Mohi in
Premier League

Bukayo Saka sepatutnya meninggalkan Arsenal untuk menyertai Liverpool dan akan menjadi ‘sempurna’ untuk pasukan Jurgen Klopp, menurut bekas bek kanan Reds Glen Johnson.

Pemain antarabangsa England berusia 20 tahun itu adalah salah seorang pemain terbaik Mikel Arteta musim lalu dengan 11 gol dan tujuh bantuan dalam Liga dan telah dinobatkan sebagai Pemain Terbaik Arsenal untuk dua kempen terakhir.

Tetapi Arsenal gagal melayakkan diri ke empat teratas sejak 2015-16 dan pemain sayap bintang Saka – yang membuat penampilan sulung pada 2018 dan memenangi Piala FA pada 2019-20 – telah dikaitkan dengan peningkatan ke pasukan yang kerap mencabar untuk kejuaraan.

Juara Liga, Manchester City dianggap melihat Saka sebagai ‘pengganti impian’ mereka untuk Raheem Sterling, yang berlepas ke Chelsea pada musim panas ini.

Arsenal dikatakan telah menawarkan kenaikan gaji yang ketara kepada Saka untuk menghalangnya daripada menyertai pasukan Pep Guardiola, tetapi dia masih belum memberi maklum balas kepada kelab London utara itu.

Saka, yang membantu England mara ke final EURO 2020 musim panas lalu, mempunyai baki dua tahun dalam kontrak Arsenal semasanya tetapi Johnson merasakan dia harus berpindah dan menyertai bekas kelabnya, Liverpool daripada berpindah ke Etihad.

“Saya ingin melihat Bukayo Saka pergi ke Liverpool’’ Johnson memberitahu The Games Cabin. “Dia sangat sesuai dengan Liverpool.

“Tetapi dia bermain dengan baik untuk Arsenal, dan dia jelas seronok berada di sana. Dia jelas seorang pemain yang baik, dan anda boleh melihatnya dari cara dia berinteraksi dengan pemain lain.

“Dia masih sangat muda jadi mungkin beberapa tahun lagi di Arsenal akan bekerja juga. Selagi dia terus mengecap kuasanya di sana, maka pasukan besar masih mahu menandatanganinya.”

Saka, yang maju melalui akademi remaja Arsenal, telah membuat 131 penampilan untuk kelab itu di semua pertandingan, menjaringkan 23 gol.

Arsenal, yang menamatkan saingan di tempat kelima musim lalu, melayan kunjungan Liverpool dalam Liga pada 8 Oktober dengan perlawanan pusingan kedua di Anfield pada 8 April.

Share Post:

Related Posts