by Azhan Mohi in
Premier League

Manchester United telah mengesahkan pelantikan Steve McClaren dan Mitchell van der Gaag sebagai pembantu kepada pengurus baharu Erik ten Hag.

McClaren, 61, sebelum ini bekerja di Old Trafford sebagai pembantu kepada Sir Alex Ferguson, manakala Van der Gaag, 50, bekerja dengan Ten Hag di kelab mereka sebelum ini, Ajax.

Ten Hag, McClaren dan Van der Gaag semuanya hadir pada perlawanan terakhir Manchester United musim ini pada hari Ahad ketika pasukan Ralf Rangnick mengalami kekalahan 1-0 kepada Crystal Palace.

Jurulatih Belanda, Ten Hag telah menandatangani perjanjian tiga tahun dengan United dan secara rasmi mengambil alih pasukan itu hari ini selepas tempoh Rangnick sebagai pengurus sementara tamat.

McClaren berada di sisi Ferguson untuk mengakhiri kempen Manchester United yang memenangi treble pada tahun 1999. The Red Devils memenangi Liga dalam setiap tiga musim McClaren sebagai pemain No. 2 Fergie.

Dia kemudian meninggalkan Old Trafford untuk memulakan kerjaya pengurusannya sendiri, menikmati tempoh yang mengagumkan bersama Middlesbrough sebelum mengambil alih England pada 2006.

McClaren juga pernah bekerja untuk FC Twente, Wolfsburg, Nottingham Forest, Derby County, Newcastle United dan Queens Park Rangers dalam kerjaya kejurulatihan yang telah menjangkau tiga dekad.

Jurulatih berpengalaman itu adalah pembantu Ten Hag di FC Twente di Belanda. Van der Gaag, sementara itu, memegang peranan sebagai jurulatih di Portugal dan Belanda sebelum menjadi pembantu Ten Hag di Ajax pada 2019.

Di bawah Ten Hag dan Van der Gaag, Ajax menewaskan PSV untuk merangkul gelaran Eredivisie musim ini. Sementara itu, McClaren baru-baru ini membincangkan masanya bekerja dengan Ten Hag dan memuji etika kerja pengurus berusia 52 tahun itu.

“Saya fikir saya bekerja keras sehingga saya bertemu Erik,” kata bekas bos England itu.

“Kekuatan besarnya bukan hanya terletak pada perhatiannya terhadap perincian dan organisasi.

“Dia mempunyai falsafah yang jelas tentang bagaimana dia mahu bermain bola sepak; persekitaran yang dia ingin wujudkan.”

Share Post:

Related Posts