by Azhan Mohi in
Piala Dunia

Virgil van Dijk telah membalas kritikan terhadap legenda Belanda, Marco van Basten selepas lebih banyak kritikan terhadap pertahanannya semasa seri 1-1 Piala Dunia menentang Ecuador.

Pemain berusia 31 tahun itu menyertai kejohanan itu di tengah-tengah kritikan terhadap prestasinya bersama Liverpool musim ini di mana dia agak kurang daripada prestasi terbaiknya.

Van Basten selalu menjadi pengkritik gaya bertahan Van Dijk yang pasif dalam hantaran dan sekali lagi mempersoalkan pertahanan Liverpool berikutan gol penyamaan Enner Valencia yang membolehkan pasukan Amerika Selatan itu mendapat mata yang sepatutnya.

“Van Dijk hanya menunggu dan melihat dia merembat,” Van Basten memberitahu NOS. Apa yang dia pandang? Dia perlu berada di atasnya! Dia hanya membiarkan dia merembat!’

Bekas pemain tengah Southampton dan Celtic itu tidak berminat untuk mengambil apa-apa lagi yang negatif, bagaimanapun, selepas Van Basten turut memanggilnya keluar semasa Liga Negara-Negara awal tahun ini.

“Saya tidak fikir dia sentiasa positif, jadi apa yang perlu saya lakukan dengannya? Ia mudah untuk bercakap dari studio.,” kata Van Dijk selepas perlawanan.

“Saya gagal sebagai kapten? Apa yang anda mahu saya lakukan dengan maklumat itu? Saya sentiasa di hadapan. Saya mengetuai pasukan dengan cara yang terbaik.”

Sementara itu, pengurus Louis van Gaal, tidak berpuas hati dengan prestasi pasukannya dan tahu mereka perlu memperbaiki diri jika mahu melangkah lebih jauh ke kejohanan itu.

“Kami tidak bermain dengan baik,” kata Van Gaal. “Kami tidak bermain dengan baik dari segi penguasaan bola dan itu masalah kami.

“Selain itu, semua bola kedua, semua duel, dimenangi oleh Ecuador. Jika itu berlaku, maka anda tidak boleh menang. Saya berpuas hati kerana kami seri 1-1 tetapi saya tidak berpuas hati dengan perlawanan itu.”

Belanda dan Ecuador kedua-duanya berpotensi menjadi lawan bagi England di pusingan kedua, dengan yang kedua mungkin dinafikan khidmat azimat Valencia yang diusung keluar pada separuh masa kedua.

Pengurus Gustavo Alfaro berkata: “Dia melalui masa yang begitu baik dan saya sangat gembira untuknya. Saya rasa kecederaannya akan baik-baik saja.”

Share Post:

Related Posts