by Azhan Mohi in
Premier League

Bruno Fernandes mengakui dia tidak tahu sama ada Cristiano Ronaldo akan kekal di Manchester United tetapi berkata penyerang itu berhak mendapat masa dan ruang untuk menangani masalah peribadinya.

Ronaldo, yang menjaringkan 24 gol dalam 38 perlawanan musim lalu selepas kepulangannya yang sensasi ke Old Trafford, tidak memainkan peranan dalam jelajah pramusim kelab itu ke Thailand dan Australia kerana masalah keluarga.

Awal bulan itu, legenda Portugal itu memaklumkan kepada Manchester United tentang hasratnya untuk meninggalkan kelab itu pada musim panas ini.

Ronaldo dipercayai tidak berpuas hati dengan apa yang dilihatnya sebagai kekurangan cita-cita di Old Trafford dan mahu bermain dalam Liga Juara-Juara musim depan.

Situasinya jauh dari mudah, kerana United berkeras Ronaldo tidak akan dijual dan Erik ten Hag mendakwa dia masih boleh melanjutkan tempohnya di kelab itu.

Rakan sepasukan Ronaldo di Portugal, Fernandes mengakui skuad United masih dalam persoalan mengenai masa depan pemain berusia 37 tahun itu dan berkata satu-satunya hubungan yang mereka ada adalah mengenai hal keluarga.

“Jelas sekali kami perlu menghormati keputusan semua orang,” kata Fernandes.

“Saya tidak tahu apa yang dikatakan Cristiano kepada kelab, kepada pengurus, saya tidak tahu apa yang berlaku dalam dirinya, tetapi kita perlu menghormati ruangnya.

“Daripada semua yang kami tahu, dia mempunyai beberapa masalah keluarga, jadi kami perlu menghormati ruangnya, memberinya sedikit ruang dan itu sahaja.

“Cristiano adalah penjaring terbanyak kami musim lalu, dia menambah gol kepada kami, tetapi jelas ia bukan atas saya, kelab yang perlu membuat pilihan dan Cristiano membuat pilihannya sendiri.

“Seperti yang saya katakan, saya tidak tahu apa yang ada di dalam kepalanya, jika dia mahu pergi, itu semua tentang berita. Saya tidak bertanya kepada mereka itu.

“Satu-satunya perkara yang saya tanya kepada Cristiano, apabila dia tidak hadir, adalah jika semuanya baik-baik saja dengan keluarga, dia memberitahu saya apa yang berlaku, itu sahaja dan tidak lebih.”

Seorang yang mendakwa sering berhubung dengan Ronaldo baru-baru ini ialah personaliti TV Piers Morgan, yang menjangkakan penyerang veteran itu akan meninggalkan Manchester United dalam beberapa minggu akan datang.

“Saya mempunyai banyak komunikasi dengannya pada minggu lepas,” kata Morgan di talkSPORT. “Saya pastinya fikir ia adalah sangat tidak mungkin jika Cristiano Ronaldo bermain satu lagi perlawanan untuk Manchester United.”

Share Post:

Related Posts